Wednesday 28 December 2011

sEMinGgu

dah tak lama pun. pejam celik pejam celik final exam dah semakin hampir. lagi seminggu je paper pertama akan bermula dengan subjek BBK3408 Sastera dalam Multimedia .

dah hampir seminggu la juga aku cuti studyweek . dah hampir seminggu juga lah aku tak manfaatkan masa yang ada ni sebetul-betulnya. cuti? aku memang cuti sungguh2 la. balik kampung? tak, aku hanya berkampung kat kolej je. niat hati nak mentelaah pelajaran la sebab tu tak nak balik tapi sebaliknya yang berlaku.

sekarang perasaan takut dah menghantui aku. sempat ke nak baca semua nota tu.
insyaAllah, aku akan cuba sedaya upaya. aku bukan tak nak membaca. biasa la baru 1 helai  membaca mata aku dah terlelap sedar2 dah terlepas sejam dua mata aku lelap. perangai yang satu ni memang susah nak buang.

lagi satu perkara bila aku mula nak membaca, fikiran ni teringat dekat projek ilmiah tahun akhir pula. bertambah-tambah la ketakutan aku. buntu dan keliru tak tahu yang mana perlu didahulukan. last2 aku termenung je tengok buku2 & nota bertimbun. kalau macam ni bila nak selesai kan?

haa lagi satu perkara yang mengangu fikiran aku, tahun depan aku nak duduk kat mana yea? aku dah terlepas isi borang untuk still kolej. biasa ada la juga berita tentang itu dari rakan2, tapi semester ni notis pun tak ada kat blok ni. dah hampir 2 minggu aku terlepas tarikh isi borang tu. peluang aku seminggu je lagi 5/1/2012 untuk isi borang kuning. kalau terlepas lagi tak tahu nak cakap apa dah. (semoga ingatan aku kuat akan perkara penting ini)

Dan daripada ibnu Umar ra katanya, Rasulullah saw telah menepuk bahuku serta bersabda
"hendaklah engkau jadi didunia ini seolah-olah berdagang dinegeri orang atau sebagai orang yang melintasi jalan." Ibnu Umar ra berkata, jika kamu berada diwaktu petang janganlah kamu tangguh kewaktu pagi dan jika kamu berada diwaktu pagi janganlah kamu tangguh kewaktu petang. Rebutlah kesempatan sewaktu kamu berada didalam keadaan sihat sebagai persediaan diwaktu engkau sakit dan ketika engkau masih hidup sebagai bekalan ketika engkau mati."  (AlBukhori)


*** ingat nak seribu daya tak nak seribu dalih
ingatkan diri sendiri

No comments:

Post a Comment