Tuesday 15 November 2011

MARUAH

erm aku ada satu cerita , mula-mula aku terfikir patut atau tidak aku tulis hal ni. mungkin tak apa kot sebagai ingatan untuk diri aku  dan orang lain juga.

macam ni. eah macam mana yerk..
satu petang tu, aku asyik buat kerja kat satu tempat umum la juga. sambil buat kerja tu aku rasa nak perhatikan orang-orang disekeliling aku, sebelum ni aku tak ada la rajin sangat pun nak perhatikan orang2 ni..kita pun ada kerja sendiri kan. tengah syok2 tu aku dengar la satu group kat sebelah aku ber... ape tak tau. bergaduh kot.
mula2 tu dia bergaduh manja la katakan lepas tu??

Lelaki: mu ni suka gaduh dengan aku
Wanita: mana ada , saja je..
Lelaki: ish mu ni siap la nanti.
Wanita:  siap apa? ko nak kawain dengan aku ke?
Lelaki: tak nak lah aku, ko tu dah bersentuhan dengan lelaki  dan @$##%&(lebih kurang macam dah ...)
Wanita: terkejut dan terkedu.

yela terkejut dia, sebab dah cakap macam tu depan kawan-kawan dia. kalu yea pun bergurau cakap la baik2, ini dah macam melibatkan maruah orang pula. si Lelaki tu tau ke hal sebenar sampai cakap macam tu. sedap saja mengata orang sebegitu rupa. aku tak fahamlah.

kalau aku jadi wanita tu, orang minta maaf tak tau nak cakap apa kan. sekadar cakap "maaf" senang je. tapi hati dia kita  tak tahu kan.

bukan ke lelaki patut melindungi perempuan

renungan bersama (kat bawah ni diambil dari intenet)


Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki…
Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki,juga bukan dari tapak kaki.Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir kepada kamu(lelaki), lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan wanita,dekat dengan hati lelaki untuk disayangi.
Woman was made from the rib of man, She was not created from his head to top him, Nor form his feet to be stepped upon, She was made from his side to be close to him, From beneath his arm to be protected by him, Near his heart to be loved by him.
P/s:- Untuk yang dah kahwin, sayangilah isteri seperti sayang pada diri sendiri kerana isteri melengkapkan hidup anda…melengkapkan tulang rusuk anda…setiap belaian cinta kepada isteri merupakan ibadah, setiap duit yg dibelanjakan merupakan sedekah…
Yang belum kahwin, cepat-cepat la kawin lari bernikah, sebab banyak pahala selepas bernikah… belanja makan isteri dapat pahala, belanja makan awek xdapat pahala…erm….sendiri mau pikir la…haha..


No comments:

Post a Comment