Sunday 18 September 2011

Teman

Teman
Dalam persahabatn ada satu garis yang halus memisahkan lelaki dan perempuan. Garis itu terlalu halus sehingga tidak dapat dilihat. Kita juga tidak akan sedar sekiranya garis halus tersebut putus kelak. Pada ketika itu tiada garis yang akan memisahkan sebuah persahabatan. Bila manakah perkara ini akan terjadi?

*************************************

"Dah makan kah?"
Soal Ben kepadaku.

"Sudah… awal lagi…. Ko buat pa balik gini lambat?"
Soalku kepada Ben.

"Ada date ngan si Lara…."
Jawab Ben selamba.

"Aik… budak baru ke tu? Ko ni asyik tukar pompuan ja… huhuh… dasar lelaki… oya, kalu ko lapar masi ada bakas(lebihan) sa di almari tu."
Pesanku pada Ben.

"Ko mau tido uda?"
Soal Ben lagi.

"Kira la…. Pas on line baru tido kot…. Napa?"
Aku memandang ke arah Ben.

Ben menarik tanganku dan membiarkan aku duduk di sisinya. Ben membelai rambutku lembut. Aku membiarkan saja belaian Ben. Ben meletakkan kepalanya di bahuku.

Ben tentu sedang sedih. Dia selalu begini apabila hati dia tidak tenteram. Mungkin pasal kerja atau pasal perempuan… atau pasal keluarga. Aku dapat merasakan keluhan berat Ben.

Tentu saja dia sangat runsing sekarang ni.

"Jan dulu tido ya…. Bisuk kan cuti kan?… kasi kawan dulu sa kejap."
Ucap Ben.

Ben mengalihkan kepalanya di pehaku. Aku membelai lembut rambut Ben. Ben memang manja denganku sejak dari dulu lagi.

Dulu aku adalah bekas kekasih Ben. Tapi, kami putus sebab di antara kami tidak ada kesefahaman. Selalu saja bertengkar. Tapi, sekarang kami menjadi kawan yang baik. Tinggal serumah lagi. Semua pekara dikongsi bersama…. Tapi, selalu saja bergaduh…. Kadang-kadang aku bingung… samada aku dan dia memang tidak bersefahaman atau terlalu memahami…

Pehaku basah…. Ben sedang menangis.. aku diam saja dan terus membelai rambut Ben.

"Dari dulu hingga sekarang… Ruth asyik manjakan saya saja… tapi, Ruth tak pernah Tanya saya apa yang sa rasa… kenapa sa sedih…"
Ucap Ben dalam kelam.

"Sa rasa sa mungkin dapat bertahan dengan keadaan begini… tapi, sa tidak dapat…"
Ucap Ben lagi.

"Kalau ko rasa ingin kongsi ngan sa… cakap ja la… buat pa mau malu-malu lagi di sana?"
Ucapku pada Ben.

Ben bangun dan memandangku dengan mata bengis…

"Banci sa budak budu macam ko nie…. Ishhh… sa pi mandilah dulu…. Bikin budu ja….!!!"
Ben tiba-tiba marah.

"Ah… ko la budu…. Budu…. Tiba-tiba…"
Aku turut hangin dengan perangai Ben yang cepat berubah tu.

Saat ini aku terfikir kembali… macam manalah aku boleh bertahan dengan perangai dia yang begini ya? I pun tersangat heran nie….

Sudah 7 tahun kami tinggal bersama sejak kami putus dulu. Ben pun sudah berulang kali tukar pasangan…. Aku pula… masih dok diam-diam. bukan cara aku nak dok berkapel sangat. Aku nak focus dengan karier yang aku sedang bina nie… tapi, sejak baru-baru ni aku terasa ingin berubah. Aku pun bukannya muda lagi… umur dah cecah 25 tahun. Ben pun sama juga. Kami sebaya… tapi, aku tua 4 bulan dari dia.

Sebelum kami kapel dulu pun kami amat rapat. Sampai keliru dengan perasaan masing-masing… yalo…. Sebab terlalu rapat… jadi aku ingat aku suka kat dia lah… dia pun gitu juga…. Tapi, pastu kami selalu ja bergaduh…. Huhuhuhu…

Tapi, takpelah… pekara dah lalu… lagipun… aku dah ada target aku sekarang. Karier aku dah kukuh sekarang. Kini tiba untuk aku cari calon suami yang penyayang dan care tentang aku… huhuh..

Lagi pun sekarang ada sorang mamat cina yang sweet sangat dah hint-hint kat aku…. fulamak… aku masih laku pla….. uahahaahhha…

Tit…. Telefon ku berbunyi.

"Hello….?"
Aku menjawab pangilan.

"Er… Ruth ka nie?"
Soal satu suara.

"Ya… siapa nie?"
Soalku pula.

"Er… ini Takky nie… sorry ganggu memalam buta nie… er… mau Tanya ni…"
Suara Takky agak terketar-ketar.

Fuaaahhhhhh….. tak pasal-pasal mamat cina nie kol aku memalam buta nie. Baru ja aku taingat tentang dia nie…. Huhuhuh… memang ada jodoh kami nie.

"Ohhh… Takky… Tanya apa?"
Soalku lagi.

"You free tomorrow? I have two ticket… er… sa nak ajak awak keluar…"
Soal Takky…

"Besok? Emmmm…"
Aku terdiam.

Aku mencuri lihat bilik Ben yang masih berlampu. Nak setuju ke tak ya? Selalunya hujung minggu begini Ben suka ajak aku ke pantai… tapi… sekarang dia ada makwe baru… ah… lantaklah… dia bawa ja Gf dia tu jalan-jalan… aku nak lari dari dia jap…. Heheheheh….

"Okay… what time?"
Soalku.

"11.00 a.m. at Cinema WW… I’ll wait you there."
Ucap Takky.

Dengan itu akan tertulislah di dalam diari ku yang aku dah ada pacar baru setelah 7 tahun aku berdiam…. Yes…!!! Gembiranya… aku nak mandilah… Ben pun dah siap tu…. Lalallaalalal….

Rasa ceria dan bersemangat pula aku sekarang setelah mendengar pelawaan dari Takky. Macam dah lama aku tidak seceria ini…. yala…. 7 tahun aku sia-siakan untuk membina karier yang aku ada sekarang ini… huhu…. Sekarang aku nak feel young and in love… uahahaahhaah…..

"Ko ada date bisuk?"
Soal Ben…

"Ya…"
Ben masuk ke bilikku dan membaca diariku.

Sungguh kurang sopan… selalu ja begitu… suka sangat baca diari orang. Diari dia tak pula dia bagi aku baca…. Tak adil langsung….!!!

"Balik ko pi bilik ko…. Penyibuk betul….!!! Sudah sa cakapkan… jangan baca diari sa… huh…"
Aku menolak Ben keluar dari bilikku.

"Jadi… seaside view kita amacam?"
Marah Ben.

"Isshhh… ko bawa ja si Lara… good night."
Aku menutup pintu bilikku.

Huhuhuhu…. Aku nak tidur awal… supaya boleh bangun awal bisuk and bersiap lebih awal and dress lawa-lawa….. uuuuhhhhuuuu…. Riang rasanya dalam hati….. heheeheh…

***********************************

Em…. Harap-harap baju warna pink nie dapatlah memikat pandangan mata mamat cina nie… huhuhu… aku buat stail ala-ala perempuan korea… hehehe…. Sememangnya wajah aku pun mirip korea sikit…. Huhuhuh…

"Wow… you looked different.. out of executive style… heheh… come.. it soon to start."
Takky menarik tanganku.

Uhuhhu… wajahku terasa panas. Malu pula rasanya. Dia pegang lagi tanganku…. Memang jakun(kolot) betul aku nie… hehehe..

Tit…. Telefon ku berbunyi.

\"Sa buring… jalan satu2rang…\"

Sms dari Ben. Hmmmhhh… apalah budak nie…. Nak kaco privacy uranglah pla… nasib show tadi dah habis. Sekarang lunch time…. Heeeemmmm…

Macam dah lama aku tak merasa dating yang begini… hehheeheh… seronok rasanya.

"I love your smile… it’s nice and lovely."
Ucap Takky.

Aku hanya tersenyum.

"Kenapa ya? Kenapa Ruth jarang bercakap? Asyik senyum saja. Hehe.. pada mulanya saya sangka Ruth bisu… but, the first time I heard you… I think… I already fall in love with you."
Mata Takky tajam merenungku.

Aku menundukkan kepalaku. Er…. Betulkah aku jarang bercakap? Tidak pun… kalau ya… tentu saja Ben tidak marah aku. dia selalu kata aku kuat membebel macam urang tua…. Tapi, takky cakap aku pendiam…. Ntahlah…

Tit… Telefon ku berbunyi.

\"I’m in hospital… take me..NOW!!\"

Sms dari Ben lagi…. Aik? Apa kena budak nie? Dia sakit ker apa? Isssshhhhh… betul-betul menyusahkan saja….!!!

"Eer… I’m sorry Takky… I have to run now.. something urgent.. sorry."
Ucapku pada Takky.

"I drop you."
Pinta Takky.

"No, thanks. I brought my car."
Aku menjawab spontan.

"Give me your car’s key.. so, I have the time be near you just for more seconds… please."
Pinta Takky.

Aku diam.

Aku senyum. Aku jadi serba salah. Tanpa diduga aku memberikan kunci keretaku kepadanya. Dan seterusnya kami menuju ke Hospital bersama-sama.

Banyak pekara yang Takky bualkan dengan aku. semuanya tentang aku. dia seperti sangat mengenali aku. dia sangat memuja aku… yakah? Aku begitu berhargakah di hati dia? Atau semua perkataan lelaki memang manis-manis belaka… macam kata-kata Ben suatu ketika dahulu?

***********************************

"Kenapa lambat…!!!?"
Marah Ben.

"Yang penting sa datang juga ba…!! Kenapa juga ko kana masuk ICU nie? Ko tidak ambil ubat ko?"
Geram aku dengan tingkah laku Ben.

"Dia siapa? Takky ker?"
Soal Ben.

"Emm… I’m Takky. Nice meeting you."
Ucap Takky sopan.

Ben mengalihkan pandangannya ke tempat lain. Aku mencubit lengan Ben. Sungguh kurang sopan perangai dia nie… geramnya aku…!!

"Here your car\'s key.. bye… I’ll call you."
Takky memberikan aku kunci keretaku.

Takky menarik tanganku dan menciumnya lembut. Aku jadi malu. Mukaku panas…. Er… what ever lah.

"Happylah ko? Pulanglah ko kalu ko mo… malas sa…"
Marah Ben.

"Ko juga yang suruh sa pi sini. Pas tu senang-senang ko suru sa balik. Napa ba ko ni… meh balik…!!! Bikin mangit(panas) betul… sa pi tandas dulu… ko tunggu sini."
Marahku dan keluar dari bilik Ben.

Marahnya aku dengan sikap Ben yang kebudak-budakkan nie. Ntah pasal apa dia kena kasi masuk wad… huhuhuhu… tu la tau ada gastric tapi nda pandai makan ubat… budu..!!

"Hai… Ruthh… jemput prince charming ka?"
Soal Fiona.

"Oh, doc Fiona… ye… banyak ragam lagi dia di sana… napa juga dia kana si masuk wad tadi? Gastric dia datang kah?"
Soalku.

"Nda la… dia minta pinjam tempat jap. Dia cakap dia mau tunggu sampai ko datang pi ambik dia.. cerita-cerita lagi dia sama laki sa tadi. Ba, sa mau pi tingu urang lagi nie… daaa…"
Jawab Fiona.

Issssssssshhhhhhhh… geramnya aku dengan Ben nie. Bikin spoil dating aku jer hari nie….. geram tersangat geram nie ngan dia…. Tunggu ko nanti pulang.

************************************

"Akhirnya sampai juga rumah… huhu… si masak sa sup ikan and nugget… ya?"
Pinta Ben.

"Besar selera Nampak. Sorry, orang sakit Cuma boleh makan bubur kosong… so, sa akan masak bubur kosong ja untuk ko."
Aku menjeling Ben.

"Si tambah ayam sikit la…"
Ben memujukku.

"No… bubur kosong. Ko duduk diam-diam sana… renungkan apa yang ko dah buat tadi sampai sa terpaksa halfway kan dating sa ngan takky… okay? Nanti sudah masak, sa kasi tau ko…"
Ucapku.

"Er….. okay… baiklah… tapi, sup ikan and nugget kan?"
Soal Ben lagi.

"Bubur kosong.."
Aku menjawab ringkas.

Kenapa ya? Sejak kebelakangan ini sikap Ben tidak menentu? Emosinya mudah saja berubah. Kadang-kadang pulang dari tempat kerja wajah dia murung saja. Macam dah hampir seminggu aku tidak melihat senyuman Ben.

Dia terlampau stress kah dengan kerja dia? Sekarang lagi dia selalu saja kena outstation. 2-3 ari ada kat luar. Bila balik ja trus tidur. Aku pula terpaksa tunggu sampai dia bangun baru boleh beredar.

Manja betul dengan aku. huh…

"Ben… sup ikan sudah masak… meh makan… ada nugget lagi nie.."
Aku memanggil Ben.

Tiada jawapan.

Aku menuju ke ruang tamu. Ben tertidur di sofa panjang. Aku tersenyum melihat Ben lena. Aku menghampiri dia untuk mengejutkan dia. Comelnya… heheheh..

Aku membelai lembut rambut Ben.

Sampai bilalah ko nak bermanja dengan aku Ben. Suatu hari nanti kita mesti akan pilih jalan masing-masing. Sekarang, aku pun ingin memilih jalanku sendiri. Aku tidak boleh selalu lagi memanjakan ko.

Ben menarik tanganku dan menciumnya. Aku sedikit terkejut.

"Eh… sudah bangun pla ko nie… bah, masak sudah tu. Meh makan."
Aku berdiri.

Ben menarik tanganku dan aku terduduk semula. Ben memelukku. Aku membiarkan saja…. Sebenarnya, apa yang sedang menggangu fikiran Ben baru-baru nie?

"Tanyala… tanyalah kenapa saya begini…"
Pinta Ben.

"Ruth tak pernah cuba Tanya saya…. Tanyalah kenapa… baru saya dapat cakap."
Pinta Ben lagi.

Aku diam.

"Kenapa? Kenapa dalam beberapa minggu nie Ben terlalu emosi? Dan, sudah hampir seminggu Sa tidak nampak senyuman Ben… kenapa?"
Aku akhirnya menyoal.

"Kenapa Ruth tidak Tanya dari awal?"
Soal Ben.

"Ntah… pun, tidak tau… ko kenapa Ben?"
Soalku lagi.

"Sa takut kehilangan Ruth… sejak Ruth cerita tentang Takky… saya tau saya akan kehilangan Ruth…. Saya tidak mau kehilangan Ruth. Saya sayangkan Ruth."
Pelukan Ben bertambah erat.

Aku terkejut mendengar luahan hati Ben. Lidahku kelu.

"Cakaplah sesuatu… cakaplah."
Pinta Ben.

"Apa yang sa perlu cakap… sudahlah Ben…ko mungkin keliru dengan hubungan kita… sebab kita terlalu rapat…."
Aku membuat kesimpulan sendiri.

"Mungkin…. Mungkin saya keliru…. Tapi, apa kata hati Ruth?"
Soal Ben.

Aku diam. aku diam. lidahku kelu.

"Saya sayang Ben… sebab tu saya ada di sisi Ben selalu… tapi, sa takut…. Mungkin sebab itu saya tidak pernah cuba Tanya apa-apa…. Saya takut… takut terluka lagi."
Aku menjawab.

"Jadi kenapa diam?"
Soal Ben lagi.

"Sebab, sikap Ben… Ben Nampak bahagia bersama orang lain… sebab itulah… bagi saya…. Asal Ben gembira… cukuplah."
Aku melepaskan pelukan Ben dan berdiri.

"Tapi, sekarang… saya ingin lepas dari Ben… please…"
Ucapku lagi.

Ben diam.

Aku menuju ke dapur dan menyiapkan meja makan. Ben berdiri dengan lemah dan tidak bermaya. Suasana makan malam menjadi muram…

Aku teringat akan kata-kata Fiona tadi. Dia kata yang Ben sengaja datang ke sana tanpa ada sebarang sakit. Dia sengaja mahu menganggu aku dan Takky yang sedang bertemu janji. Aku mengeluh.

Setelah siap aku membasuh pingan dan Ben menuju ke ruang tamu dan menonton tv. Selesai saja membasuh pinggan aku menuju ke ruang tamu dan duduk di sebelah Ben.

Ben meletakkan kepalanya di pehaku dan menarik tanganku. Ben memujuk aku untuk membelai kepalanya. Aku tersenyum…

Kenapalah ko manja sangat dengan aku Ben? Sehinggakan aku dan kau masing-masing keliru dengan perasaan masing-masing. Adakah ini cinta atau persahabatan… aku jadi binggung.

"Ko rasa… kalu kita masing-masing sudah kawin… kita akan ada peluang macam sekarang ini?"
Soal Ben.

"Kalu kita sudah kawin… kita mesti layan pasangan kita masing-masing… kita…"
Aku terhenti.

Sakit pula rasa dihati. Kenapa ya? Adakah aku pun tidak ingin berpisah dengan Ben?

"Bolehkah kalau kita jangan berpisah? Sa janji tidak akan gaduh lagi dengan Ruth… kita jangan berpisah ya…?"
Soal Ben.

Aku diam. aku tidak menjawab. Suasana menjadi hening dan berlalu tanpa kata-kata. Ben akhirnya terlelap. Aku juga menyusul kemudian.

*************************************

"Dah bangun?"
Ben memandangku.

Ben mencium lembut dahiku. Ben tersenyum dan menarik tanganku. Aku bangun dan mengikut saja ke mana Ben membawaku.

"Sa da kol Stanley tadi minta kasi cuti ko…. Sa pun dah cuti.. meh kita habiskan hari nie bersama-sama kio… sa dah buat sarapan di taman…. Heheheh…"
Ucap Ben dengan wajah senyumanya…. Comel.

Ben menarik kerusi dan menjemput aku duduk. Aku hanya menurut saja kehendak hati Ben. Ben banyak bercerita tentang masa lalu kami. Aku hanya ketawa dan tersenyum.

Hari nie…. Mungkin tiada agenda bergaduh. Heheheh… macam kan…. Kami sedang menebus masa 7 tahun yang tersia-sia oleh kami… saat ini aku binggung kembali… apa yang berlaku sebenarnya antara aku dan Ben.

Adakah disebabkan sepanjang 7 tahun ini aku tidak pernah ada kekasih membuatkan Ben tidak sedar akan hatinya. Apabila aku sudah berkeinginan untuk mempunyai pasangan… barulah dia sedar yang dia amat sayangkan aku? kenapa perlu tunggu 7 tahun Ben?

Tidak sedarkah kau yang aku sangat sayangkan kau? Aku bagi kau kebebasan…. Sekarang aku harap kau juga bagi aku kebebasan yang sama…. Aku mau bebas dari kau…

Ben membawa aku ke tepi pantai. Kami berjalan sepanjang pesisiran pantai. Ben berhenti dan memeluk aku. aku diam.

"Kenapa Ruth tak banyak cakap?"
Soal Ben.

"Saya mau lepas dari Ben."
Aku akhirnya bersuara.

Pelukan Ben bertambah erat. Ben membenamkan mukanya di bahuku. Air matanya deras mengalir hingga membasahkan bahuku.

"Itu yang sa nak cakap sejak dari tadi…. Tapi… sa tidak dapat cakap… sebab.."
Aku diam..

"Sa sangat sayangkan Ben."
ucapku sayu.

Dalam hal ini siapa atau apakah yang perlu dipersalahkan... masa atau keadaan? Atau ketidak jujuran atau kemesraan yang tiada batas? Mungkin semua ini perlu dipersalahkan...

Tapi, semua ini berlaku tanpa mengenal waktu, keadaan dan dengan siapa.


Note                 : Cerpen ini di tulis oleh Leo-D
Sumber Blog  :   http://penulisan2u.blogspot.com

No comments:

Post a Comment